КАКО ВАСПИТАВАТИ ДЕЦУ ГЕЈМЕРЕ?

Данашње друштво суочава се с изазовима које доноси дигитална револуција, а један од њих је и свеприсутност видео игара у животима младих. На трибини „Како васпитавати децу гејмере?“ одржаној 11. децембра 2024. године у Народној библиотеци „Илија М. Петровић“ у Пожаревцу, тема дигиталног света и његове интеракције са породичним васпитањем била је детаљно разрађена. Ова трибина је део пројекта „Мој свет је и интернет – безбеден интернет за безбедну децу“, који реализује Удружење „Креативна педагогија“, уз финансијску подршку Града Пожаревца.

С обзиром на то да су видео игре постале незаобилазни део живота многих младих људи, трибина је отворила дискусију о томе како родитељи могу балансирати између уживања у играма и здравог развоја детета, како поставити границе у коришћењу технологије, како одабрати одговарајуће игре и како се носити са изазовима дигиталног света.

Ана Мирковић, психолошкиња и ауторка емисије „Породична мрежа“ на РТС-у, у свом излагању истакла је значај разумевања родитеља о изазовима које видео игре могу донети. Питања попут како балансирати време проведено у игри са школским обавезама, како објаснити деци разлику између едукативних и потенцијално штетних игара, као и како развити здраве навике у вези са играма, била су у центру њеног излагања. „Кроз видео игре деца могу учити, развијати креативност, али је важно поставити границе и осигурати да игре не постану средство за избегавање реалног живота“, рекла је Мирковић.

Живкица Ђорђевић, педагошкиња и председница Удружења „Креативна педагогија“, нагласила је изазове у едукацији деце о одговорном понашању на интернету. Она је указала на важност улоге педагога и родитеља у томе да деца разумеју безбедност на интернету и одговорност коју дигитални свет носи. „Едукација није само учење о сигурности, већ и о постављању граница и одговорности према себи и другима“, истакла је Ђорђевић.

Светлана Спасић, педагошкиња у Основној школи „Свети Сава“ у Пожаревцу, говорила је о важности укључивања родитеља и наставника у подизању свести о безбедном коришћењу интернета међу децом. Она је нагласила да се деца не могу образовати и упућивати на одговорно понашање без блиске сарадње између школе и породице.

Ова трибина је била прилика за размену искустава, постављање питања и дељење мишљења, што је омогућило присутнима да стекну драгоцена сазнања и савете за одговорно и безбедно управљање дигиталним светом. Један од закључака је да универзалног решења за васпитавање „гејмера“ нема, али је свакако важно бити присутан у животима своје деце, слушати их, постављати границе и градити поверење.

Модераторка трибине, Јелена Чобић Станисављевић, подсетила је све присутне на то колико је важно одржавати равнотежу у дигиталном свету и како бити подршка деци на њиховом путу кроз технолошке изазове. У том процесу, стрпљење, љубав, топлина и отворена комуникација постају кључни фактори.

Кроз трибину, учесници су се сложили да игре, као и сви други облици забаве и образовања, могу бити корисне за децу ако се користе са мером и уз одговорно управљање. Када родитељи створе сигурно окружење, с јасно постављеним границама и правилима, деца неће тражити излаз у прекомерном игрању, већ ће бити способна да користе видео игре на здрав начин, као алат за учење, креативност и социјализацију.

Закључак трибине био је јасан: не постоји универзални рецепт за савршен начин васпитавања деце гејмера, али, ако се свакодневно трудимо да будемо присутни, стрпљиви и пуни разумевања, деца ће бити испуњена и неће посезати за прекомерним играњем. На тај начин, живот са видео играма постаје сигуран, здрав и користан, како за децу, тако и за њихове родитеље.