ЖИВЕТИ ЖИВОТ КАКО ЖЕЛИМО ИЛИ…

Монодрама „Прекобројна”, која је 6. марта 2025. године изведена у Свечаној сали Народне библиотеке „Илија М. Петровић” Пожаревац, нуди дубоко интроспективно истраживање унутрашњих борби жена у савременом друштву. По мотивима бестселера „Дневник Бриџет Џоунс”, монодрама, коју је режирала и изводила Татјана Кецман, не само да је рефлексија на опште познате проблеме савремених жена, већ и снажна критика данашње друштвене динамике која се претежно темељи на спољним, површним вредностима.

„Дневник Бриџет Џоунс” је књига која је, осим што је постала бестселер, и екранизована. Овај роман је често био интерпретиран као хумористички поглед на жене које се боре са стереотипима о „савршеном животу”, док истовремено покушавају да нађу своју унутрашњу равнотежу и срећу. Међутим, монодрама „Прекобројна” иде корак даље и користи овај познати наратив како би га прилагодила специфичностима свакодневице жене у Србији, која се суочава са додатним изазовима.

У „Прекобројној” се јасно осликава трагика жене која није само оптерећена несигурностима које произлазе из њеног физичког изгледа, већ се суочава и са тежим економским околностима. Наша јунакиња, у овој верзији Бриџет, не само да нема новца, стабилан посао, нити стан, него је још додатно погођена и друштвеним оквиром у којем жене морају да буду успешне, лепе и самоуверене – све у исто време. У том контексту, њен живот постаје парадокс, у којем јури за „савршенством” и формама које јој друштво намеће, а заборавља на сопствену суштину.

Чекање на позив постаје симболичан тренутак када се она суочава са сопственим незадовољством. У том тренутку, њено незадовољство прераста у одлуку да окрене нови лист и почне да се мења. Овај тренутак, иако делује као преломна тачка, открива дубоку истину о друштвеним нормама: она постаје оптерећена идејом да мора да се „поправи” како би задовољила очекивања других. Почетак њене трансформације, одлука да смрша, престане да пуши и мења свој изглед, представља уједно и критику брзих решења која друштво нуди као излаз из незадовољства.

Ова унутрашња борба између стварног и идеализованог живота постаје кључна тема монодраме. Жена је ухваћена у замку својих жеља да буде „савршенија” за друге, док заборавља на оно што је заиста важно: личну срећу, унутрашњу равнотежу и прихватање себе. Кроз хумор и иронију који су присутни у монодрами, Татјана Кецман успева да осветли како друштвене норме и очекивања могу утицати на жену, стављајући је у позицију да мора да се мења према идеалима који су јој наметнути, а не према томе шта она заиста жели или ко је у суштини.

„Прекобројна” је, дакле, много више од монодраме о једној жени која покушава да се „поправи” према друштвеним нормама. То је прича о свакодневним борбама жена које желе да пронађу баланс између тога што им друштво намеће и онога што оне заиста јесу. Монодрама се кроз хумор и иронију бави озбиљним темама и покреће питања о томе шта значи бити жена у данашњем свету, који све више ставља акценат на спољашњи изглед, друштвени статус и материјалне вредности.

Татјана Кецман, као ауторка и извођач, кроз своју глуму и режију, преноси све емотивне нијансе јунакиње. Њено извођење је живописно и динамично, преносећи све сумње, фрустрације и тренутке катарзе које јунакиња доживљава. Кецманова кроз свој перформанс истиче универзалне теме које се односе на све жене, али и шире, на све људе који се суочавају са притисцима друштва и медија.

Ова монодрама отвора важна питања о самоприхватању, о томе како препознати шта је заиста важно и, можда најважније, како се ослободити окова друштвених норми и живети живот онако како желимо.