First Lego League Србија
У Основној школи „Илија Бирчанин“ у Београду је 2. фебруара 2019. године одржано државно такмичење – Турнир First Lego League (FLL), под називом „У орбиту‟, у организацији непрофитног Удружења грађана EduLab. Учествовало је 18 школа и тимова које воде удружења или групе деце из Београда, Новог Сада, Суботице, Крагујевца, Зајечара, Шапца, Кикинде и Ваљева.
Пројекат је био посвећен истраживању физичких и социјалних проблема са којима се суочавају људи током дуготрајних истраживања свемира у склопу нашег Сунчевог система и предлагању решења. Неке од идеја биле су чишћење свемирског отпада, специјални режими вежбања против атрофије мишића због бестежинског стања, обнављање чула мириса помоћу специјално осмишњених инхалатора, уклањање негативних зрачења из свемирских станица, решења за пречишћавање воде и тд.
Ален Пиљак – координатор за програм FLL у Србији доделио је дипломе дугогодишњим такмичарима и најбољим тимовима, а победник Турнира је тим PoliBoti из београдске школе „Политехника – школа за нове технологије‟.
Драгана Глишић Живановић, дипломирана библиотекарка са Одељења за младе Народне библиотеке „Илија М. Петровић“ Пожаревац, присуствовала је Турниру, забележила најзанимљивије моменте и обогатила своје искуство у раду са Lego роботима које користимо са полазницима радионице „Роботека“.
Фондација First је 1999. године у сарадњи са Lego education осмислила и покренула програм First Lego Ligue са циљем да децу од 9 до16 година заинтересује за науку, технику, инжењерство и математику, а у којем се годишње такмичи преко 200.000 младих из целог света.
Током година, програм је постао изузетно популаран и почео је да се шири по целом свету. Србија је 2014. године формално примљена у програм као пуноправна чланица и тиме се прикључили породици од 86 држава у којима се овај програм успешно организује.
FLL у Србији су прве две године организовали Лего Клуб Скоцкани (СРБ) и Завод Супер Главце (СЛО). Од 2016.године, организацију на територији Србије преузима EduLab (СРБ) у сарадњи са Заводом Супер Главце (СЛО).
Сам програм чине три целине: Основне вредности које повезују све целине и децу уче тимском раду и спортском понашању према осталим такмичарима; Пројекат који деца пишу на основу сезонског изазова и у коме покушавају да пронађу иновативна решења за неки проблем и потом та решења поделе са заједницом; Игра са роботом где деца програмирају Lego робота да аутономно реши задатке везане за сезонски изазов и која се изводи на специјалној простирци и столу на којима се налазе задаци направљени од Lego елемената.
Оно што је једнако за све изазове је да деца сама морају да учествују у њиховом истраживању и осмишљавању решења. Свака сезона започиње новим научним изазовом. Изазов је осмишљен да децу заинтересује за одређене научне дисциплине и кроз научно истраживање их приближи науци која се обавља у стварном свету. У току истраживања изазова, неопходно је да тим идентификује проблем којим ће се бавити, осмисли решење за изабрани проблем, подели решење и пројекат са другима.
Деци је Игра са роботом и његово програмирање најатрактивнији део овог Програма. Заједно са сваким изазовом, деца добијају нову тематску простирку и 1800-2200 лего елемената од којих по упутствима праве мисије које робот треба да изврши. Самог робота као и алатке којима ће се служити приликом обављања мисија тимови дизајнирају по свом нахођењу и без упутства. У току Игре са роботом на турниру тимови имају три прилике да њихов робот за 2,5 минута (трајање једне рунде) остваре што више поена. Свака мисија, ако је извршена успешно, доноси одређен број поена. На крају се, после три рунде, узима најбољи резултат и он постаје финални скор за тај део Турнира. Да би тим имао шансу за победу на турниру, потребно је да се нађе у првих 40% рангираних тимова.
У просторији се налази сто са препрекама на коме деца демонстрирају свог робота, дизајн и програм. Оцењивачи су програмери, роботичари, инжењери, а тимови седам дана пре турнира достављају документ о настанку робота са програмима током свих фаза, како би судије биле упознате са радом пре интервјуа.
Сви оцењивачи разговором и поређењем резултата рангирају тимове. На основу рангирања и поена са Игре са роботом, софтвер одређује који тим је постигао најбољи резултат. Тимови добијају награде за прво, друго и треће место као и за најбоље тимове у категоријама Пројекат, Вредности, Дизајн.