ПРОМОЦИЈА РОМАНА „ПОТПУНИ ПРЕЛОМ“ АУТОРА РАСТКА ЈЕВТОВИЋА

Јединствени

У пуној сали Народне библиоитеке ,,Илија М. Петровић“ Пожаревац одржана је промоција романа ,,Потпуни прелом“ Растка Јевтовића. Поред аутора, о књизи су говориле и Марија Запутил, професорка српског језика и књижевности из Пожаревачке гимназије, у својству водитељке и Драгана Мишић, професорка историје из Шесте београдске гимназије, у својству рецензенткиње. Одломке из романа читали су ученици Пожаревачке гимназије, а читаву промоцију обогатио је помало необичан бенд ,,Ораси“, чији је фронтмен управо Растко Јевтовић.

Растко Јевтовић је јединствена појава на нашој културној сцени јер се већ тридесет година успешно бави и књижевношћу, и музиком и позориштем. У име тога добио је Награду за животно дело које му је доделило Свесловенско књижевно друштво у Београду, 2021. године. Потиче из уметничке породице, глумачко-ликовне, а поред свега наведеног, ради у просвети као професор српског језика и књижевности у Петој београдској гимназији, члан је Удружења књижевника Србије, и предводник је Чешког позоришта у Београду, „Позоришта разних“. ,,Потпуни прелом“ је трећи део трилогије о Београду који говори о изузетним личностима као што су свештеник Томаж Улага, Бета Вукановић, Мага Магазиновић, Ита Рина, Десанка Максимовић и Маргита из групе Екатарина Велика. Овај роман је десето Јевтовићево дело, а обрађује тему рокенрола пре рокенрола и појаву слободног свирања џез музике за време окупације у Другом светском рату и потпуно модерне музике за плес, коју су створили наши џезери у првој половини педесетих година двадесетог века. Овде имамо једну невероватну слику џез музике, која је у целој Европи за време Другог светског рата била забрањена, а код нас сасвим слободно свирана у Београду. Узрок ове појаве лежи у чињеници да је управо овде функционисао Централни нацистички радио у коме је, поред осталог, сваке вечери, почев од 18. августа 1941. године, уживо извођена чувена песма „Лили Марлен“, коју су помно слушали немачки војници на свим фронтовима на крају радио програма. У овој књизи представљена је и судбина Прве женске реалне гимназије, која 1953.године постаје Пета београдска гимназија.

На самом крају, публика је присуствовала несвакидашњем концерту бенда ,,Ораси“ који је настао као мисионарски пројекат популарисања српске савремене лирике и постао познат међу љубитељима уметности речи, али и поклоницима рок културе. Ораси изводе песме на текстове књижевних бардова и “цеде“ музику из самих стихова, а стилски нагињу постулатима рок форме, оне старије школе и ретро варијанте , ближе неким овдашњим седамдесетим и осамдесетим годинама двадесетог века.Чули смо песме „Треба поново пронаћи наду” Миодрага Павловића, „Црни јамб сна” Бранка Миљковића, „Записи о црном Владимиру” Стевана Раичковића, „Дунав” – Милосава Тешића и друге. Овај јединствени књижевничко-музички састав објавио је албум ,,Певана антологија“ који се на регионалним просторима ретко среће.