РЕЗУЛТАТИ ЛИТЕРАРНОГ И ЛИКОВНОГ НАГРАДНОГ КОНКУРСА „ЧИТАЈ ДА БИ ЖИВЕО“

Пожаревачка Библиотека прославила је Светски дан књиге и ауторских права уз награђене радове на литерарном и ликовном наградном конкурсу „Читај да би живео!“

Пристигао је 41 рад и то:

Литерарни радови: 19

Ликовни радови: 22

Напомена: Литерарни радови који су пристигли у рукопису нису разматрани, јер нису послати у складу са пропозицијама Конкурса.

Школе које су учествовале:

ОШ „Свети Сава“ Пожаревац

ОШ „Доситеј Обрадовић“ Пожаревац

ОШ „Краљ Александар I“ Пожаревац

ОШ „Десанка Максимовић“ Пожаревац

ОШ „Милош Савић“ Лучица

ОШ „Бата Булић“ Петровац на Млави

ОШ „Стефан Немања“ Ниш

ОШ „Слободан Секулић“ Ужице

ОШ „Светозар Марковић“ Краљево

ОШ „Ђура Јакшић“ Јелашница, одељење у Просеку

Жири за основну школу радио је у саставу:

Славица Вучинић, самостални виши књижничар

Александра Миленковић, дипломирани библиотекар

Јелена Чобић Станисављевић, дипломирани библиотекар

Одлука жирија о избору најуспешнијих радова донета је једногласно и гласи:

Најбољи литерарни рад у категорији од 1. до 4. разреда основне школе:

Песма „Ко се боји књиге још?“, Ленка Миладиновић, ученице 4. разреда ОШ „Десанка Максимовић“ Пожаревац

Најбољи ликовни рад у категорији од 1. до 4. разреда основне школе:

„Ко се боји књиге још?“, Јана Бошковић, ученица 4. разреда ОШ „Доситеј Обрадовић“ Пожаревац

Најбољи литерарни рад у категорији од 5. до 8. разреда основне школе:

Прозни састав „Ко се боји књиге још?“, Сава Стефановић, ученик 7. разреда ОШ „Свети Сава“ Пожаревац

Најбољи ликовни рад у категорији од 5. до 8. разреда основне школе:

„Ко се боји књиге још?“, Јана Михајловић, ученица 6. разреда ОШ „Свети Сава“ Пожаревац

Похваљују се и сви учесници, наставници и школе за огроман труд који су уложили.

ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Најбољи литерарни рад у категорији од 1. до 4. разреда основне школе:

Песма „Ко се боји књиге још?“, Ленка Миладиновић, ученице 4. разреда ОШ „Десанка Максимовић“ Пожаревац

Ко се боји књиге још?

Ја сваког дана читам књиге,
зато ћу бити без бриге.

Нећу слаткише куповати,
већ ћу књиге узимати.

Моје знање биће веће,
узети га нико неће.

Нећу се ничега плашити,
већ ћу вредно читати.

Библиотека је сјајно место,
зато у њу идем често.

Књиге тамо говоре,
и знањем дају голове.

И ти, брже, књигу у руке!
Нису то баш никакве муке!

Зар стварно желиш бити лош?
Једна књига, једна лопта у кош!

Ма ко се боји књиге још?

Мелодична рима која се провлачи кроз искрено уобличене мисли говори да је лирски субјект због навике читања врло вешт у речима. Лирски израз верно преноси поруку да књига не даје само знање и моћ, већ и савет како да употребимо оно што усвојимо. У том сплету вешто изабраних речи и значења, крије се магија песме која је освојила награду.

Најбољи ликовни рад у категорији од 1. до 4. разреда основне школе:

„Ко се боји књиге још?“, Јана Бошковић, ученица 4. разреда ОШ „Доситеј Обрадовић“ Пожаревац

Рад у потпуности задовољава све ликовне критеријуме и одговор на тему. На слици, урађеној темпером на папиру А5, прочитали смо причу: девојчица окренута књизи плаче, јер је вероватно доживљава као досадну обавезу, али и књига плаче, јер није схваћена њена сврха. У позадини главне сцене види се полица са књигама које, као публика, ишчекују исход ове “драме“. Јака наранџаста боја, која заузима већи део слике, наговештава да ће се девојчица на крају уверити у корисну и забавну страну читања.

Најбољи литерарни рад у категорији од 5. до 8. разреда основне школе:

Прозни састав „Ко се боји књиге још?“, Сава Стефановић, ученик 7. разреда ОШ „Свети Сава“ Пожаревац

Ко се боји књиге још?

Књига. То је ствар која се у данашње време више и не користи, а и када се користи, то је најчешће кад се мора.

А зашто то мора бити тако? Пре него што затворите и оставите овај рад, лепо вас молим да ме саслушате до краја. Књизи можете рећи све, а она неће рећи никоме. Можете је понети свуда, а да вам не смета. Из књиге можете свашта научити. Књига има традицију, традицију дужу од сваког телефона, компјутера…

Живимо у свету у коме је необразовање „cool“. А шта можемо добити од необразовања? Зашто морамо бити исти као и сви? Зашто да подлегнемо исквареним вредностима и немамо свој став и стил? Ако желимо да се одупремо општем помрачењу данашњице, књига је најбољи избор. У истом том одбаченом предмету, заувек стајаће истинске вредности. Библиотеке, које су једине остале ризнице знања, стоје моћно и чврсто, као неосвојиве тврђаве које чувају кључеве знања и правих идеала од помрачења модерног доба. Библиотекари су једни од бораца који воде битку са пошашћу модерног доба. Они не желе да дозволе да храмови знања звани „библиотеке“ и свети предмети под именом „књиге“ падну у руке људи помрачених незнањем. Ти људи би књиге спалили, библиотеке претворили у дискотеке, а библиотекаре направили робовима модерног друштва.

Зато узмите књигу у руке и придружите се борби. Више се не бојте књиге и нека она буде ваше оружје!

Наратор у овом саставу преноси мисао из далеке 1961. године са доделе Нобелове награде, великог Иве Андрића да „потреба за причом и причањем остаје“. Кроз једноставне реченице, аутор нам поручује да вредност књиге и читања не пролази. Велики талас комуникационих технологија запљуснуо је књигу која је у рукама читалаца. Највећа брана овом таласу јесте библиотека. Читање нас учи да више ценимо вредност живота, вредност коју нисмо умели ценити и за коју само по књизи увиђамо колико је била велика.

Најбољи ликовни рад у категорији од 5. до 8. разреда основне школе:

„Ко се боји књиге још?“, Јана Михајловић, ученица 6. разреда ОШ „Свети Сава“ Пожаревац

Потпуно ликовно уобличена прича. Рад има одличну композицију и врло интересантан угао посматрања – из подножја куле од прочитаних књига. Ово ликовно решење говори како да се преброди страх од књиге; свака прочитана реч умањује тај страх, свака прочитана књига помаже да се ствари другачије сагледају. Књига нам открива стварност од које далеко живимо сваки пут кад не читамо.

Уручење награда биће организовано у мају. Награђени ће бити обавештени телефоном о тачном датуму.